tip bolle kapsels

Vragen over het bakken van taarten en/of het vullen van taartvullingen. Of heb je hierover een tip. Plaats het hier
Plaats reactie
Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

tip bolle kapsels

Bericht door Miranda » 21-08-2010 15:07

Ik kwam er laatst achter dat wanner ik de biscuit op het draadrooster in de oven plaatst een bollere bovenkant krijgt dan wanneer ik het op de bakplaat zet. Het lijkt dan mooier platter te de hoogte in de reizen.

Dus is dit misschien ook een tip voor andere om eens uit te proberen wanneer zij ook een bolle bovenkant hebben (of een bolle kapsel aan de onderkant wanneer je het gestort hebt :P )
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Gast

Bericht door Gast » 21-08-2010 20:09

Je kan een bolle bovenkant grotendeels tegengaan.
Op internet zag ik strips, die moet je natmaken en om je bakvorm doen, maar die dingen zijn vrij duur dus ik heb er zelf een oplossing voor gevonden. Ik hoop alleen dat ik het een beetje goed uitgelegd krijg.
Neem een lang stuk keukenrol, het stuk moet ruim de omtrek van de taartvorm hebben die je gebruikt. Vouw de reep in drieen zodat je ongeveer de hoogte hebt van de bakvorm en doe dat om je bakvorm.
Neem nu een stuk aluminium folie, ook zo groot dat het ruim om de bakvorm heen past. Spuit met een plantenspuit de keukenrol nat en doe daar om heel de aluminiumfolie die je ook dubbel gevouwen hebt zodat je de hoogte van de bakvorm krijgt. Het komt er dus op neer dat je eerst natte keukenrol om de rand van je bakvorm doet en dat afdekt met aluminiumfolie, en het is echt waar, het werkt. Mijn taarten hebben bijna geen bolle bovenkant meer. Na het bakken draai ik de taart om en gebruik ik de onderkant als bovenkant, maar ik hoef er geen stuk meer af te snijden om hem vlak te krijgen. En mijn oplossing is een stuk goedkoper dan die strips, want wat kost nou een stuk keukenrol? en als je zou willen kan je de aluminium folie ook meerdere keren gebruiken
:lol: :lol:

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is :lol:

Gast

Bericht door Gast » 21-08-2010 20:13

wij gebruiken altijd de onderkant als bovenkant

Maarre ik ga je tip toch eens uitproberen. Dan zullen de vierkante bakblikken ook beter omhoog komen aan de zijkanten

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 21-08-2010 20:23

Ja ik gebruik ook de onderkant als bovenkant :lol: , maar dan nog als die heel bol is, dan plat ie wel iets af, maar je houdt dan dus onder nog altijd een bolling. Inderdaad ook bij de vierkanten taarten.

Ik heb eens geprobeerd om een natte doek om de bakpan te leggen tijdens het bakken, en dan gaat het werkelijk gelijktijdig de lucht in en ontstaat er echt helemaal geen bolling, maar het probleem was dat de zijkanten en bovenkant geel van kleur bleven, dus er kan geen krokant laagje omheen met als gevolg dat het afsmeren ook niet makkelijk was.
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Gast

Bericht door Gast » 21-08-2010 20:25

Ik heb zelf geen problemen met afsmeren als ik wat nats om mijn taartvorm heb gedaan. :P :P

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 21-08-2010 21:10

Beertje schreef:Ik heb zelf geen problemen met afsmeren als ik wat nats om mijn taartvorm heb gedaan. :P :P
Blijft die dan niet bleek?
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Gast

Bericht door Gast » 21-08-2010 21:28

de taart blijft aan de zijkanten wel bleker maar dat zie je toch niet meer als je hem afsmeert??????
IK heb er verder geen problemen mee, de smaak blijft hetzelfde en je ziet er ook niets van als hij klaar is.

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 21-08-2010 21:36

Bij mij was het net een spons :?

Doe jij het dan wel langer in de oven???


Moet wel zeggen dat ze mooi recht worden, dat wel.
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Gast

Bericht door Gast » 21-08-2010 21:49

Ik let eigenlijk nooit zo op de tijd. Ik doe mijn kookwekker altijd iets korter dan de tijd die op de verpakking van mijn bischuitdeeg staat en daarna hou ik het goed in de gaten. Ik voel gewoon wanneer hij stevig en dus gaar is.En bij mij is het absoluut geen spons.

Plaats reactie