Help!!

Vragen over het bakken van taarten en/of het vullen van taartvullingen. Of heb je hierover een tip. Plaats het hier
Jelly
Berichten: 20
Lid geworden op: 08-01-2013 09:47

Help!!

Bericht door Jelly » 22-02-2013 08:04

Twee weken geleden heb ik een vierkante bisquit gebakken .... prima gelukt, niks mis mee. Gistermiddag heb ik eenzelfde gebakken, maar nu waren de randjes zo dun (van de bodem) dat als je ertegenaan kwam, ze er meteen afvielen en gaten werden. Gisteravond nog opnieuw staan bakken, goed de hoeken gevuld en zo, maar weer hetzelfde resultaat. Ik heb er een foto van gemaakt en ik hoop dat er iemand kan zien en mij kan vertellen wat ik fout doe of gedaan heb.


Afbeelding

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 22-02-2013 08:55

Bedoel je die randen rondom bovenop de taart?
Het lijkt erop dat je door het uitsmeren in je bakblik een opstaand randje heb veroorzaakt, waardoor die natuurlijk het eerste gaar is en dus door het lange bakken hard wordt. Maar opzicht kan je dan meestal wel even met je vinger erlangs afhalen en dan gewoon gebruikelijk je taart vullen en afsmeren.
De "gaten" die je op de foto ziet, zijn denk ik luchtbellen, ontstaan door het luchtigkloppen van je mix.


Maar...
Hoe kop je je mix?
Welke mix gebruik je?
Hoe bak je je biscuit?
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

brenda
Berichten: 2288
Lid geworden op: 29-03-2012 16:47

Bericht door brenda » 22-02-2013 09:28

Goh joh , dat is idd vervelend . Maar leg de lat niet te hoog voor je zelf want je moet er wel plezier in blijven houden. Tis wat miranda zeg , door de taart te vullen en af te smeren met BC ,kan je taart er nog er strak uit zien.
Vraagje waar smeer jij je bakblik mee in , heb weleens gehad dat ik te veel ovenspray gebruikte . Dan kom je taart er ook niet al te mooi eruit.
Succes
mamavan4

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 22-02-2013 10:11

Ja dat is ook waar Brenda. Ik spray altijd mijn bakpan in met ovenspray en dan vervolgens bloem erover heen. Dat kan ook een hoop schelen.

En dat de hoeken laag zijn, is vaak bij een vierkant bakblik, volgende keer zorgen dat daar voldoende beslag zit, van het midden naar de zijkanten werken dus.

En voor nu, gewoon de hoeken wat meer vullen ;)
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Mama_Angela
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 3719
Lid geworden op: 10-03-2012 19:10

Bericht door Mama_Angela » 22-02-2013 10:54

Dit is het randje van de onderkant van het bakblik.
Ik heb hetzelfde als het is gebakken zit er loze lucht in de randen.
Maakt niet uit wat voor vorm ik gebruik.

Ik heb me erbij neergelegd dat het zo is want als je het idd afsmeert zie je er niets meer van.
Niet te druk om maken dus ;)
Doe ook mee met de themawedstijd en maak kans op een mooie prijs! Stem je ook mee in de poll?

Groetjes Angela mama van Soraya & Yaro

Mijn eigen winkel in leuke persoonlijke cadeautjes,
http://t-borduurwinkeltje.webklik.nl
Wie weet tot ziens

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 22-02-2013 11:04

probeer beide toch eens na het beboteren of besprayen het in het poederen met bloem, dan scheeld een hoop.

Bovendien wil het ook helpen om de bakpan met beslag erin een cm of 30 hoog op de aanrecht te laten vallen, dat haalt de luchtbellen eruit ;)
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Mama_Angela
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 3719
Lid geworden op: 10-03-2012 19:10

Bericht door Mama_Angela » 22-02-2013 11:09

Kom jij keuken poetsen dan :P

Nee zonder gein ik tik heb altijd op het aanrecht en dan komen er idd wel bellen omhoog maar dan nog heb ik van de loze randen.
De bloem zal ik eens proberen!!
En ik weet niet waar jij je taart in bakt Jelly
Maar ik in een combimagnetron misschien ook iets waardoor het kan komen??
Ik weet het ook niet hoor hahaha
Doe ook mee met de themawedstijd en maak kans op een mooie prijs! Stem je ook mee in de poll?

Groetjes Angela mama van Soraya & Yaro

Mijn eigen winkel in leuke persoonlijke cadeautjes,
http://t-borduurwinkeltje.webklik.nl
Wie weet tot ziens

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 22-02-2013 12:19

gewoon eens doen angela, 30 cm boven je aanrecht en het bakblik los laten hahaha.
mocht het een zooi geven, dan wel even een foto ervan maken :lol:
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Mama_Angela
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 3719
Lid geworden op: 10-03-2012 19:10

Bericht door Mama_Angela » 22-02-2013 12:22

Ja zal ik doen :D
Doe ook mee met de themawedstijd en maak kans op een mooie prijs! Stem je ook mee in de poll?

Groetjes Angela mama van Soraya & Yaro

Mijn eigen winkel in leuke persoonlijke cadeautjes,
http://t-borduurwinkeltje.webklik.nl
Wie weet tot ziens

Jelly
Berichten: 20
Lid geworden op: 08-01-2013 09:47

Bericht door Jelly » 22-02-2013 21:14

Wow, dank jullie wel voor het reageren!!! Ik zal proberen alles te beantwoorden. Dat wat je op de foto ziet is idd de onderkant van de taart. Ik had bij de 2e taart al zo veel mogelijk deeg de hoeken ingesmeert, maar ja. Ik smeer de vorm in met vloeibare Blue Band, ruim!! Dus dat zou idd een fout kunnen zijn. Ik zal proberen zo'n spray te kopen. Hebben jullie daar nog suggesties voor? en ik begrijp dat het slim is, om hem daarna te bestuiven met bloem.
Ik ga morgen de taart afsmeren met BC, ben erg benieuwd of het dan nog goed komt.
Toen ik bij je was, Miranda, om de Barbievorm op te halen, zag ik je idd. de vorm laten stuiteren, dat had ik dus ook gedaan nu. Heeft dus bij mij niet geholpen.
Ik bak mijn taarten in een heteluchtoven, maar die is al zo'n 15 jaar oud (schat ik). En dan begin ik op 140*, daarna op 155* en de laatste op 170*.
Zondagavond ga ik het nog eens proberen, en dan met alle tips die jullie gegeven hebben.......Thanks!!

Plaats reactie