Red Velvetcake (traditionale amerikaanse cake)

Deel hier de recepten voor het bakken van taarten, cupcakes, koekjes e.d. en de lekkerste vullingen
Petr@
Moderator
<font color=99CC00><B>Moderator</>
Berichten: 1419
Lid geworden op: 13-09-2010 09:49

Bericht door Petr@ » 12-06-2011 10:55

Miranda schreef:Ik heb dit recept gebruikt voor een bruids-stapeltaart en moet zeggen dat die wel heel erg zwaar was hoor. Het werd een 3laagse taart en ik schat dat het bij elkaar wel 10 kilo woog :shock:
Daar zijn heel wat potjes rode kleurstof in gegaan dan :wink:. Zou je ook die vloeibare kleurstoffen kunnen gebruiken die ze bij de toko hebben? Dat is in elk geval een stuk minder prijzig :).

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 12-06-2011 11:46

Petr@ schreef:
Miranda schreef:Ik heb dit recept gebruikt voor een bruids-stapeltaart en moet zeggen dat die wel heel erg zwaar was hoor. Het werd een 3laagse taart en ik schat dat het bij elkaar wel 10 kilo woog :shock:
Daar zijn heel wat potjes rode kleurstof in gegaan dan :wink:. Zou je ook die vloeibare kleurstoffen kunnen gebruiken die ze bij de toko hebben? Dat is in elk geval een stuk minder prijzig :).
Ik denk wel dat het kan.
Ik schat dat ik er een heel potje (de grootste van sugarflair) erdoor heb gedaan, van super red ;)

Wij hebben gisteren er nog wat restantjes van gegeten en onze tongen waren helemaal rood, haha.
Leuk voor op de foto :lol:
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Petr@
Moderator
<font color=99CC00><B>Moderator</>
Berichten: 1419
Lid geworden op: 13-09-2010 09:49

Bericht door Petr@ » 12-06-2011 13:31

Miranda schreef:
Petr@ schreef:
Miranda schreef:Ik heb dit recept gebruikt voor een bruids-stapeltaart en moet zeggen dat die wel heel erg zwaar was hoor. Het werd een 3laagse taart en ik schat dat het bij elkaar wel 10 kilo woog :shock:
Daar zijn heel wat potjes rode kleurstof in gegaan dan :wink:. Zou je ook die vloeibare kleurstoffen kunnen gebruiken die ze bij de toko hebben? Dat is in elk geval een stuk minder prijzig :).
Ik denk wel dat het kan.
Ik schat dat ik er een heel potje (de grootste van sugarflair) erdoor heb gedaan, van super red ;)

Wij hebben gisteren er nog wat restantjes van gegeten en onze tongen waren helemaal rood, haha.
Leuk voor op de foto :lol:
Oei dat is wel heel erg veel rood :D, dan hebben de bruiloftsgasten er ook wel leuk uitgezien :lol:. Was het toevallig niet in dezelfde locatie als die van je andere bruidstaart? Zwarte tandjes en tongen ontmoeten rode tandjes en tongen.... :lol: (ik heb een nogal levendige fantasie, zie het zó voor me :lol: en maar lachen tegen elkaar :lol: :lol:)

Was het niet zo dat rode kleurstof van bepaalde luizen wordt gemaakt? (of is dat niet met levensmiddelenkleurstof?). Dan hebben wel heel veel van die arme beestjes de dood gevonden voor een bruidstaart :lol:

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 12-06-2011 16:38

Petr@ schreef:
Miranda schreef:
Petr@ schreef: Daar zijn heel wat potjes rode kleurstof in gegaan dan :wink:. Zou je ook die vloeibare kleurstoffen kunnen gebruiken die ze bij de toko hebben? Dat is in elk geval een stuk minder prijzig :).
Ik denk wel dat het kan.
Ik schat dat ik er een heel potje (de grootste van sugarflair) erdoor heb gedaan, van super red ;)

Wij hebben gisteren er nog wat restantjes van gegeten en onze tongen waren helemaal rood, haha.
Leuk voor op de foto :lol:
Oei dat is wel heel erg veel rood :D, dan hebben de bruiloftsgasten er ook wel leuk uitgezien :lol:. Was het toevallig niet in dezelfde locatie als die van je andere bruidstaart? Zwarte tandjes en tongen ontmoeten rode tandjes en tongen.... :lol: (ik heb een nogal levendige fantasie, zie het zó voor me :lol: en maar lachen tegen elkaar :lol: :lol:)

Was het niet zo dat rode kleurstof van bepaalde luizen wordt gemaakt? (of is dat niet met levensmiddelenkleurstof?). Dan hebben wel heel veel van die arme beestjes de dood gevonden voor een bruidstaart :lol:
Het was wel voor de gehele taart hé :D
Ja ben ook benieuwd of het rood heeft afgegeven, bij ons werd alleen de tong rood, niet de tanden.

Hoop niet voor ze dat het op dezelfde locatie was, maar dat zo wel lollig zijn geweest :lol: :lol: :lol:

Getver... luizen???? Nooi gehoord dat ze daar kleurstoffen van maken. Nu eet ik nooit geen rood meer :lol: :lol: :lol:
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

sylvia
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13-05-2011 19:07

Bericht door sylvia » 12-06-2011 21:07

ik heb gehoord dat de roze koeken juist het glazuur luizen bevatten :shock:
je wordt pas echt oud als de kaarsjes meer kosten dan de taart!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 12-06-2011 22:29

sylvia schreef:ik heb gehoord dat de roze koeken juist het glazuur luizen bevatten :shock:
Tja als rode kleurstof luizen bevat, dan zal dat ook bij roze zo zijn ;)
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 12-06-2011 22:33

Even opgezocht;

Karmijn, of eigenlijk karmijnzuur, is een natuurlijk organisch en dierlijk pigment dat in aquarelverf en olieverf wordt gebruikt, maar ook als kleurstof voor voedingsmiddelen, of in cosmetica zoals lippenstift. De kleurstof wordt ook in alcoholische dranken zoals Campari gebruikt. Het pigment heeft E-nummer E120. In cosmetica heeft de stof nummer CI 75470. Karmijn heeft een naar paars zwemende rode kleur.

Karmijn wordt gewonnen uit een soort schildluis, meer bepaald de Cochenilleluis, Dactylopius coccus Costa. Deze luis leeft op schijfcactussen, bijvoorbeeld de Opuntia coccinellifera of de Nopalea cochenellifera. De luis scheidt een witachtige waslaag af. Alleen de vrouwtjesluizen worden gebruikt. De mannetjes hebben vleugels en leven kort, net lang genoeg om de vrouwtjes te bevruchten zodat deze eitjes kunnen leggen. Ook uit de eitjes wordt karmijn gewonnen, ook wel karmijnextract genoemd.

Om karmijn te winnen uit deze luis zijn enorme hoeveelheden van de vrouwelijk luizen nodig. Er bestaan dan ook in Peru, Mexico, Guatemala en Honduras plantages van de cactussen waarop de karmijnluizen worden aangebracht. Ook op de Canarische Eilanden vindt deze teelt plaats. Andere varianten komen uit Polen (Porphyrophora polonia) en uit Armenië (Porphyrophora hameli). 80% van de wereldproductie (rond 2004) komt echter uit Peru.

Karmijn schijnt al bekend te zijn geweest bij de Inca's en de Azteken. Na de verovering door de Spanjaarden gingen deze verder met de cochenillecultuur. Hernán Cortés nam de stof waarschijnlijk mee naar Europa, maar deze werd voor het eerst beschreven door Mathioli in 1549.

De cochenilleluis wordt in grote hoeveelheden van de cactus afgeschept. De luizen worden geplet en het vocht wordt omwille van de kleurechtheid gemengd met andere stoffen: koningswater, tin of aluin. De ontdekking dat toevoeging van koningswater en tin de stof spectaculair roder en kleurechter maakt, wordt toegeschreven aan de Nederlandse uitvinder Cornelis Drebbel in 1606-1607.

Per hectare kan 300-400 kilo luizen gewonnen worden. Een kilo bevat ± 140.000 luizen.


Bron: Wikipedia
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 12-06-2011 22:35

http://cp.db3.s-msn.com/MSN/nl_content/ ... Nieuws/02%


Veel mensen hebben een afkeer van insecten. Dat is jammer. Want insecten zijn namelijk een hele goede bron van voeding: ze zijn gezond en er zijn heel veel van. Maar wist je dat je ze vaker eet dan je denkt?

1400 smaakvolle gerechten met insecten

"Eigenlijk is de aarde de planeet van de insecten," aldus Marcel Dicke, hoogleraar insectenkunde aan de Wageningen Universiteit. Er zijn 6 miljoen insectensoorten, 80% van het dierenrijk loopt op zes poten. En voor elke mens bestaat er 200 kg aan insecten. Volgens Dicke is het een goed idee dat we vaker insecten gaan eten: er zijn er veel van én ze zijn een goede bron van eiwitten.

In Nederland vinden mensen insecten vies. Maar in andere landen staan insecten wel op het menu. Wereldwijd zijn er zo’n 1400 (smaakvolle) gerechten met insecten.

Hoe M&M's zo rood worden

Maar zelfs als je huivert van het idee van insect eten, kan je er toch niet omheen. Zo zijn er behoorlijk wat insectendeeltjes te vinden in je voorverpakte voedsel. De beestjes die in het graan, mais of suiker zitten worden bij het productieproces gewoon meevermalen en gekookt. Per jaar eet je zo ongeveer 500 gram insecten. En dat is heel normaal. Er zijn zelfs afspraken over gemaakt over hoeveel insectendeeltjes een bepaald product mag bevatten.

Heb je je ooit wel eens afgevraagd hoe M&M's zo mooi rood worden? De kleurstof voor dit product wordt gemaakt van schildluizen die leven op cactussen in Peru. En dat is goede handel, vertelt Marcel Dicke. Deze insecten kosten namelijk 30 euro per gram, en zijn daarmee meer waard dan goud, wat maar zo’n 25 euro per gram oplevert.

Oja, niet alleen rode M&M's worden gemaakt van luizen, roze koeken en aardbeienyoghurt ook...

4 redenen waarom insecten eten goed is

Volgens Marcel Dicke zijn er nog meer redenen om insecten te eten:

1) Insecten eten in plaats van vlees zorgt voor minder overdracht van virussen. Varkens lijken zo sterk op ons dat ziekten van varkens makkelijk overkomen op mensen.

2) De omzetting voer - vlees is veel beter. Geef 10 kilo voer aan een koe, en je hebt 1 kilo rundvlees. Geef 10 kilo voer aan insecten en je krijgt 9 kilo insecten.

3) Minder mest. Insectenvlees levert minder uitstoot van broeikasgassen en is dus beter voor het milieu.

4) Het is even voedzaam als vlees.

Bron: hetkanWel
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 17-04-2013 08:41

Wat voor kleur stof gebruiken jullie bij de red velvet?
En hoeveel?
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Mama_Angela
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 3719
Lid geworden op: 10-03-2012 19:10

Bericht door Mama_Angela » 19-04-2013 10:48

Sorry kan je hier niet bij helpen
Doe ook mee met de themawedstijd en maak kans op een mooie prijs! Stem je ook mee in de poll?

Groetjes Angela mama van Soraya & Yaro

Mijn eigen winkel in leuke persoonlijke cadeautjes,
http://t-borduurwinkeltje.webklik.nl
Wie weet tot ziens

Plaats reactie