Hobby of zelfstandigonderneming?

Voor al het andere wat je niet kwijt kan op het forum
jeanet14
Berichten: 61
Lid geworden op: 06-10-2010 20:03

Hobby of zelfstandigonderneming?

Bericht door jeanet14 » 09-10-2010 12:39

Ik ben heel erg benieuwd wanneer je nog spreekt over een hobby, of wanneer je moet aanmelden voor een zelfstandige onderneming?

Want als ik over de laatste 9 maanden kijk, heb ik gemiddeld 6 opdrachten/ workshops per week..
Dit is mijn hyves.
Voeg me maar toe, als je dit leuk vindt.
www.vrouwtjefreubel.hyves.nl

anne
Berichten: 1462
Lid geworden op: 19-08-2010 22:21

Bericht door anne » 09-10-2010 12:55

hey jeanette,

De mijne is nog steeds een hobby hoor .
Ik heb zo een opdrachtje per week en dat vind ik nu ff genoeg met mijn 2 kleine kids die veel aandacht nodig hebben.
Verder bak ik voor ons thuis gewoon af en toe lekkers en voor de familie .
Er is maar 2 keren voorgekomen dat ik er 3 a 4 opdrachten heb gekregen per week.
Ik hou van bakken en dat moet dus zo blijven hahahaahahahah
Straks weer een bicuit in de oven doen en vanavond decoreren voor morgen .

fijne dag , want tis ook lekker weer .
Een dag niet gelachen , is een dag niet geleefd!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Re: Hobby of zelfstandigonderneming?

Bericht door Miranda » 09-10-2010 15:23

jeanet14 schreef:Ik ben heel erg benieuwd wanneer je nog spreekt over een hobby, of wanneer je moet aanmelden voor een zelfstandige onderneming?

Want als ik over de laatste 9 maanden kijk, heb ik gemiddeld 6 opdrachten/ workshops per week..
Dan is het echt wel een zelfstandige onderneming. En meiden pas ervoor op hoor, want als ze je pakken, ben je de sjaak.

Toen ik voor vreemde veelvuldig ging bakken, een eigen website wilde gaan maken, had ik gelijk zoiets van ik ga me inschrijven bij de KvK.
Het taartenmaken is momenteel een grote trend geworden en daarop zijn ze flink aan het controleren.
Het heeft voor en nadelen, je moet uiteraard een boekhouding gaan bijhouden, belastingen gaan betalen, maar je krijgt bv ook je BTW terug en je kan bij een groothandel gaan inkopen.
En daarbij vind ik zodra je veel opdrachten maakt en daarbij ook nog workshops geeft, kan het nog wel voor je gevoel een hobby zijn, maar je verdient er wel geld voor en wanneer je ergens regelmatig geld mee verdient, ben je verplicht dit op te geven. Dus mijn mening is.... inschijven als eenmans zaakje ;)
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

jeanet14
Berichten: 61
Lid geworden op: 06-10-2010 20:03

Bericht door jeanet14 » 09-10-2010 16:26

Ik heb voor een tijdje geleden ook geinformeerd hoor bij KvK, op dat moment vertelde ze, na mijn uitleg dat ik nog op hobby basis bezig was.
Ik zal het de komende 3 maanden voor mezelf op een rijtje zetten, en dan voor het nieuwe jaar de knoop doorhakken. Wil ik dit als hobby blijven doen of toch als zelfstandige onderneming..

Dank je in ieder geval...
Dit is mijn hyves.
Voeg me maar toe, als je dit leuk vindt.
www.vrouwtjefreubel.hyves.nl

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 09-10-2010 16:40

Das grappig, want tegen mij zeiden ze toen, wat ik je schreef.
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Chelly
Berichten: 887
Lid geworden op: 19-08-2010 11:43

Bericht door Chelly » 09-10-2010 16:49

echt een hobby
Voor mij echt geen vele taarten per week
Denk dat ik het dan ook niet meer leuk ga vinden

jeanet14
Berichten: 61
Lid geworden op: 06-10-2010 20:03

Bericht door jeanet14 » 09-10-2010 16:59

Het wisseld bij mij ook enorm, zo heb ik de afgelopen 2 weken maar 1 workshop gehad.
Maar aankomende week heb ik 3 x een workshop en dan nog 3 taart opdrachten.

Volgend jaar ga ik er actief achteraan..

Zit op het moment helemaal niet lekker in mijn vel.. Vorig jaar is mijn vader zeer ernstig ziek geworden. Longkanker met uitzaaiingen. Hij is 4 en half maand heel erg ziek zijn, op 18 maart overleden. En nu komt mijn verdriet er heel erg uit.
En doordat ik zo bezig ben met taarten, geeft me dit weer een beter gevoel in mijn hoofd..
Dit is mijn hyves.
Voeg me maar toe, als je dit leuk vindt.
www.vrouwtjefreubel.hyves.nl

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 09-10-2010 17:18

Ik heb gemiddeld zo'n 3 tot 4 taarten per week en geef daarnaast af en toe workshops, maar ben toch een zelfstandige geworden, helemaal wanneer je workshops volgt, want dan verleen je diensten.
Voor hetzelfde geldt geef je eens een workshop en zit de vrouw van de belastingsdienst bij, haha, gaan ze het echt wel uitzoeken en kan je boetes krijgen van een paar duizend euro.

Niet prettig dat je niet lekker in je vel zit (ken het), iig heel veel sterkte.
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Gast

Bericht door Gast » 16-10-2010 00:56

Hier zijn wij zelfstandigen.

Wij zijn dus aangegeven bij de belastingdienst en geloof ons dat is geen pretje.
Wij hebben ons er redelijk uit kunnen lullen maar wel daarna meteen doorgegaan naar de KvK. Het risico is erg groot en ze controleren je meteen voor de komende 5 jaar en vergeet niet dat ze gaan kijken naar de laatste 5 jaar !!!!! Ook bekijken ze de hoeveelheid taarten op je website bijvoorbeeld. Dan berekenen ze een prijs en kijken ze wat je opgeeft bij je eigen inkomstenbelasting. Doe je niets dan ben je de pineut en krijg je een boete die flink kan oplopen. Wat miranda ook al zei.

Ze zijn daarnaast ook erg druk bezig met controles. Een vriendin van ons die is ook al gecontroleerd en denkt er nu zelfs over om te stoppen. Dit omdat er toch wel een boete boven haar hoofd hangt.

Maar goed iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Pas alleen wel op want ten eerste je verrader slaapt nooit en ten tweede de belastingdienst ook niet

jeanet14
Berichten: 61
Lid geworden op: 06-10-2010 20:03

Bericht door jeanet14 » 16-10-2010 09:52

Dank je voor je berichtje...

Maandag zal ik de KvK handel gaan bellen en me erin gaan verdiepen...

Moet voor mezelf nu toch maar de knoop doorhakken, van wat ik nu wil..

Ik vind het te leuk om ermee te stoppen, maar er komt een hoop bij te kijken. En dan bedoel ik de administratie, accountent, belasting..
En ik weet niet of ik daar wel zin in heb..

Dus misschien wel een stap terug, om het toch op hobby basis te doen..

We moeten er maar hier thuis even overpraten...


Maar in elk geval heel erg bedankt.. :D
Ik ben heel erg blij met de informatie die ik tot dusver heb gekregen!
Dit is mijn hyves.
Voeg me maar toe, als je dit leuk vindt.
www.vrouwtjefreubel.hyves.nl

Plaats reactie