ik ben niet blond , maar toch een vraag.....

Vragen over het bakken van taarten en/of het vullen van taartvullingen. Of heb je hierover een tip. Plaats het hier
Plaats reactie
hartjesvlinder
Berichten: 9
Lid geworden op: 18-03-2011 12:55

ik ben niet blond , maar toch een vraag.....

Bericht door hartjesvlinder » 13-08-2011 18:01

Nou heb ik toch altijd gedacht, dat muffins en cupcakes hetzelfde waren!!!! Maar van het antwoord van Miranda begon ik te denken.....is dat dan ook ander deeg? en hoe kan het dat het ene bol wordt en het andere plat blijft...tja jullie zien, ik ben een echte leek
Herinner je gisteren,
Droom van morgen,
maar...leef vandaag!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 13-08-2011 18:16

Ik heb je toppic even verplaatst naar bakken en vullen.
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 13-08-2011 18:17

Je hoeft zeker niet blond te zijn voor dit soort vragen, bovendien kan en mag alles hier gevraagd worden. ;)


Verschil tussen cupcake en muffin
Vorm
Er zijn een paar belangrijke verschillen tussen de cupcake en de muffin. Om te beginnen: de vorm!
Een cupcake is een klein cakeje, het is dan ook de bedoeling dat het cakeje rijst tot aan het randje van het papieren bakje en niet eroverheen. Dit is bij een muffin wel de bedoeling. Dit gebakje heeft een paddenstoel-vorm en rijst tot ver boven de rand van het papieren bakje.

Structuur en inhoud
Ook zit er een verschil in de structuur van de gebakjes: een cupcake heeft echt de structuur van een cake, een muffin heeft meer een broodachtige structuur. Ook zit er in het beslag van een muffin vaak een extraatje: rozijnen, chocola, noten of stukjes appel bijvoorbeeld. Bij cupcakejes is dit niet het geval: deze cakejes krijgen vaak wel een topping gemaakt van boter, poedersuiker en kleurstof of jam. Verder worden ze vaak nog versierd met bijvoorbeeld hartvormige snoepjes, kleine gekleurde balletjes of spikkels.
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 13-08-2011 18:23

Geschiedenis cupcakesEen cupecakeje is een klein gebakje dat meestal in een klein papieren bakje zit. Het eerste cupcake-recept komt van 1828 en is door Eliza Leslie in haar kookboek geplaatst. Bij een Engels deftig theekransje was het rond 1828 gebruikelijk om, naast een kopje thee, een cakeje te serveren in de vorm van een theekopje. De cupcakes hebben hun naam te danken aan het feit dat de eerste varianten werden gebakken in een kopje. Het is gebruikelijk dat een cupcakeje een topping krijgt.

Geschiedenis muffinsOok een muffin is een klein gebakje dat in een papieren bakje zit. Het gebakje wordt ook wel 'broodje' genoemd door de broodachtige structuur. Maar waar komt de muffin vandaan? Dit is een onderwerp waar nogal wat over gediscussieerd is. Het broodachtige cakeje komt eigenlijk uit de VS, maar de Engelsen zeggen dat zij de uitvinders zijn van de muffins.

Dat komt zo: Samuel Thomas (een Engelse bakker) leefde in Amerika. Hij zou een cakerecept van zijn moeder hebben gekregen dat hij heeft gebruikt voor het maken van de muffins. Het gaat hier dus om een Engels recept dat is uitgevoerd in Amerika
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

hartjesvlinder
Berichten: 9
Lid geworden op: 18-03-2011 12:55

Bericht door hartjesvlinder » 27-08-2011 22:55

Miranda, bedankt voor het uitleggen wat het verschil is. Ik ben de laatste tijd veel hier aan het lezen en elders.
wat een wereld gaat er voor me open, ik vind het allemaal heel leuk.
bedankt voor je verhalen over de cupcake en muffin.
Herinner je gisteren,
Droom van morgen,
maar...leef vandaag!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 28-08-2011 08:54

yw ;)
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Plaats reactie