Nieuw in de wereld

Vragen over het bakken van taarten en/of het vullen van taartvullingen. Of heb je hierover een tip. Plaats het hier
Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 22-06-2011 10:52

davy071986 schreef:Mooi dankje wel weer wat geleerd haha. Ik ben ook geen vrouw he en die zijn er vaak wat slimmer in hahaha.

de botercreme waar smaakt dat na? Just boter i think? of doen jullie er nog wat door heen voor de smaakt?

Ik las net op internet dat als je de boel gaat bekleden eerst een laag marsepein en dan pas de fondant er op moet doen? neem aan dat je toch gewoon BC kunt spatelen en dan de fondant er over kan leggen?

Hoe dik moet de fondant zijn?

Hoe zorg je ervoor dat je geen plooien in de fondant kan krijgen bij een ronde taart?
Niet zo laag denken over jezelf hoor, de meeste banketbakkers zijn immers mannen ;)

Boterceme is een zoete romige creme. Het smaakt niet echt meer naar boter doordat je er poedersuiker aan toevoegt en door het lange mixen wordt het heel erg romig.

Eerst marsepein en dan fondant is een engelse manier, maar ook daar gebruiken ze wel bc om eerst de marsepein mee te hechten.
Hier in nederland wordt deze techniek niet vaak gebruikt en gebruiken we dus alleen fondant, marsepein, marsmellowfondant of marsefont. Fondant of marsepein wordt het meest gebruikt, maar dit is voor iedereen persoonlijk, zowel mee te werken als waar de voorkeur naar uit gaat qua smaak.

Ik rol mij fondant altijd zo dun als mogelijk uit om mijn taart mee te bekleden. Het zijn al machige en zoete taarten, dus hoe meer fondant hoe machtiger en zoeter het wordt.

Ervoor zorgen dat je geen plooien in he fondant krijgt is een techniek die je onder de knie moet krijgen. Oefening baart kunst.
Zoals ik al zei raad ik je een basisworkshop aan, je bent uiteraard van harte welkom bij mijn workshops, alleen is het niet erg dichtbij voor je, maar wie weet kan je er een leuk midweekje weg van maken met het gezien :D
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 22-06-2011 10:59

davy071986 schreef:Ik ga fondant gebruiken ivm vriendin geen marsepein lust.
waar smaakt dat na wat jij er in doet dan?? Zoet of??

Iemand een goedkoop adres voor fondat en gereedschap??
door bc kan je inderdaad een smaakje doen, bv saroma (dat is te koop in de supermakrt en wordt eigenlijk gebruikt om een toetje mee te maken) maar je hebben ook flesjes van dr oetker die je erdoor kan doen.
Je kan er ook jam door doen (niet gebruiken voor het afsmeren van je taart, omdat jam vaak pitjes bevat krijg je het het niet strak), chocolade, koekjes enz.

De prijzen omtrent taartenbenodigdheden zijn niet goedkoop, het is een dure hobby.
En de prijzen zijn overal wel een beetje vergelijkbaar.
Maar je kan soms ook dingen gebruiken die bij de xenos of action te koop zijn.
Of 2de handse artikelen aanschaffen.
Zie hier bv het fora (2de handse) taartenbenodigdheden.

Fondant e.d zijn ook zelf te maken, maar het lijkt me en hele klus en durf je niet te zeggen of het dan goedkoper is.
Let wel op dat je rolfondant aanschaft.
Het is bv wel voordeliger om kleurstoffen te gebruiken dan kant en klaar gekleurd fondant.
Dus op sommige dingen kan je wel besparen.
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

davy071986
Berichten: 16
Lid geworden op: 22-06-2011 07:17

Bericht door davy071986 » 22-06-2011 11:06

de fondat kleuren hoe werkt dat?
op het forum tussen de vulling staan voorbeeld had ik al gezien.
De recepten wara kan ik die vinden??
Dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 22-06-2011 11:12

Er zijn speciale kleurstoffen van diverse merken zoals bv wilton sugarflair te koop in allerlei kleuren die je kan gebruiken voor het kleuren van je fondant.
Ik adviseer je om gewone basiskleuren aan te schaffen want je kan kleuren ook mengen om een andere kleur te krijgen.

Recepten kan je vinden in het fora "recepten":D
Daar staat ook een recept tussen hoe je biscuit moet maken, maar de meeste van ons gebruiken een biscuitmix. Deze is toch net iets lekkerder dan het recept. Ik vind de biscuit van het recept wat aan de droge kant.
Maar om mee te beginnen is het een goed recept, zo heb ik het in het begin ook gedaan hoor ;)
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

davy071986
Berichten: 16
Lid geworden op: 22-06-2011 07:17

Bericht door davy071986 » 22-06-2011 12:19

maar hoe kleur je de fondat??
Dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 22-06-2011 13:16

davy071986 schreef:maar hoe kleur je de fondat??
de kleurstof van wilton of sugarflair zit in een potje, is niet vloeibaar, dus ik doe meestal een prikkertje in de kleurstof steken en deze afsmeren aan de fondant en dan goed doorkneden dmv het bakkerskneedtechniek. Let wel goed op dat je er niet teveel lucht in je fondant kneed, dan krijg je luchtbellen.
Verder de fondant goed doorkneden tot de gewenste kleur. Tip: voeg eerst weinig kleurstof aan de fondant, je kan er altijd nog bij doen als je het donkerder wilt hebben ;)
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

davy071986
Berichten: 16
Lid geworden op: 22-06-2011 07:17

Bericht door davy071986 » 22-06-2011 18:36

dit is voorndamelijk voor het boutseren denk ik?
Als je een hele taart wilt bekleden heb je aardig wat nodig neem ik aan?
Dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Chelly
Berichten: 887
Lid geworden op: 19-08-2010 11:43

Bericht door Chelly » 22-06-2011 18:43

nee je hebt vaak niet zoveel vloeistof nodig
Alleen voor bv rood of zwart of blauw wel
Dus kan je dat beter al op kleur kopen
Anders wordt het heel plakkerig
En je bent er echt ook niet blij mee dat je handen ook helemaal onder zitten

Chelly
Berichten: 887
Lid geworden op: 19-08-2010 11:43

Bericht door Chelly » 22-06-2011 18:45

en wat betreft het dijkje spuiten
ik doe dit nooit ik blijf gewoon een stukje van me randen af met de vullingen
als je begrijpt wat ik bedoel
maar dat is ieder voor zich

Gast

Bericht door Gast » 22-06-2011 19:04

Een echt dijkje spuiten doe ik eigenlijk ook nooit. Ik blijf ook altijd ietjes van het randje af

Plaats reactie