Nieuw in de wereld

Vragen over het bakken van taarten en/of het vullen van taartvullingen. Of heb je hierover een tip. Plaats het hier
davy071986
Berichten: 16
Lid geworden op: 22-06-2011 07:17

Nieuw in de wereld

Bericht door davy071986 » 22-06-2011 08:41

Hallo,

Ik ben helemaal nieuw in de wereld. Nu zou ik graag eens wat meer informatie willen over de term "kapsel" en "vullen" en "afsmeren" "botercreme" of "fondant?
Ik zie dat iedereen ze gebruikt. .

Zelf kijk ik vaak wel eens naar Discovery Channel. Van die taarten programma's. Nu denk ik dat ik het ong zo moet doen zie onderstaande volgorde:

Cake bakken
Cake snijden
tussen de drie plakken cake slagroom spuiten.
Toplaag met slagroom spuiten (toefjes)??
zijkant???? geen idee
Dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 22-06-2011 09:27

zoals jij het beschrijft ben je meer bezig met het maken van een slagroom taart.
Hier wordt over het algemeen gedecoreerde taarten door de forumleden gemaakt, dwz taart die bekleed worden met marsepein of fondant en daarmee ook gedecoreerd worden. Zie anders maar eens de taartengallerie.

We gebruiken in het algemeen biscuitmix als taartkapsel. Dit is een luchtige cake zonder boter.
Inderdaad word het daarna in 2 of 3 lagen gesneden en gevuld met een gewenste vulling. Maar bij veel vullingen dien je wel een dijkje van botercreme te spuiten anders gaat je fondant/marsepein smelten.
Het afsmeren wordt gedaan met botercreme, dit is om oneffenheden en de kieren van de lagen weg te werken en daarmee kan je de taart strak krijgen, tevens dient het als hechtlaagje voor je fondant/marsepein.
Tenslotte ga je je taarten bekleden met rolfondant of marsepein. en tenslotte kan je het decoreren naar wens.

Ik raad je aan om een basisworkshop te volgen om zo de basistechnieken te leren. Ook bij de how-to staat een filmpje hoe gedecoreerde taarten worden gemaakt.

Succes! en mochten er nog meer vragen zijn, stel ze gerust!

Gr. Miranda
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

davy071986
Berichten: 16
Lid geworden op: 22-06-2011 07:17

Bericht door davy071986 » 22-06-2011 09:42

Hoi Miranda

Ik heb een aantal vragen aan de hand van je antwoord:
Miranda schreef:Inderdaad word het daarna in 2 of 3 lagen gesneden en gevuld met een gewenste vulling.
Hoe kom je tot samenstelling van de vulling?

Miranda schreef:Maar bij veel vullingen dien je wel een dijkje van botercreme te spuiten anders gaat je fondant/marsepein smelten.
Een dijkje van botercreme te spuiten? Wat bedoel je daarmee? en hoe en wat doe ik dit?
Miranda schreef:Het afsmeren wordt gedaan met botercreme, dit is om oneffenheden en de kieren van de lagen weg te werken en daarmee kan je de taart strak krijgen, tevens dient het als hechtlaagje voor je fondant/marsepein.
Hoe dik moet je dit spuiten en met welk gereedschap?
Miranda schreef:het decoreren naar wens.
Hoe zorg je er voor de de fondant vast blijft zitten?

Mijn vriendin lust geen marsepein. Dus raadzaam om fondant te gaan gebruiken. Marsepein vind ze erg zoet (marsepijn uit winkel). Fondant in minderzout of???
Dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 22-06-2011 09:53

Er zijn allerlie vullingen te gebruiken voor dit soort taarten, zie hiervoor bv de sticky vulingencombinaties.

Botercreme kan je maken van een botercrememix of zelfgemaakt. Zelf maak ik mijn bc altijd zelf dmv 1deel roomboter, 1deel margarine, 2delen poedersuiker en ruim 10 minuten goed mixen tot het lekker romig is.
Het spuiten van een dijkje kan je doen dmv een spuitzak.
Het is niet bij elke vulling nodig om een dijkje te spuiten. Gebruik je bv een vulling die gemaakt is van een bc is het niet nodig.

het afsmeren spuit je niet, maar je smeert je kapsel in met bc zodat alle kieren en oneffenheden weggewerkt zijn. Je kan hierna bv met de kopsekant van je mes de bc strak trekken, maar hiervoor is evt ook een schraper te verkrijgen.

De fondant hecht aan de bc (bekleden) voor de decoratie kan je eetbare lijm gebruiken, dit is te koop in een taartenwinkel, maar je kan ook bv water gebruiken (gewoon met een penseeltje aanbrengen).

Als je vriendin geen marsepein lust, zou ik idd kiezen voor fondant. Ik bekleed en decoreer bijna al mijn taarten met fondant. Fondant is een suikerpasta en dat lust eigenlijk iedereen wel.
In marsepein zit trouwens ook veel verschil, dit moet je niet vergelijken van wat je bv in de supermarkt rond sinterklaastijd kan kopen.


Hoop dat ik je vragen wat heb kunnen beantwoorden.
Lees gewoon ook eens het forum door, veel is er al beschreven, bekijk de howto van de basistechnieken. En als er vragen zijn, stel ze gerust ;)

Gr. Miranda
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

davy071986
Berichten: 16
Lid geworden op: 22-06-2011 07:17

Bericht door davy071986 » 22-06-2011 10:08

een dijkje spuiten dat snap ik nog niet helemaal.
tussen de 2 lagen smeer/spuit je de vulling Dus aan de rand tussen de cake spuit/smeer je een beetje BC zodat de vulling er niet tussen uitloopt begrijp ik dat goed?
Dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

sylvia
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13-05-2011 19:07

Bericht door sylvia » 22-06-2011 10:13

davy071986 schreef:een dijkje spuiten dat snap ik nog niet helemaal.
tussen de 2 lagen smeer/spuit je de vulling Dus aan de rand tussen de cake spuit/smeer je een beetje BC zodat de vulling er niet tussen uitloopt begrijp ik dat goed?
je hebt het helemaal goed :D
je wordt pas echt oud als de kaarsjes meer kosten dan de taart!

davy071986
Berichten: 16
Lid geworden op: 22-06-2011 07:17

Bericht door davy071986 » 22-06-2011 10:21

Mooi dankje wel weer wat geleerd haha. Ik ben ook geen vrouw he en die zijn er vaak wat slimmer in hahaha.

de botercreme waar smaakt dat na? Just boter i think? of doen jullie er nog wat door heen voor de smaakt?

Ik las net op internet dat als je de boel gaat bekleden eerst een laag marsepein en dan pas de fondant er op moet doen? neem aan dat je toch gewoon BC kunt spatelen en dan de fondant er over kan leggen?

Hoe dik moet de fondant zijn?

Hoe zorg je ervoor dat je geen plooien in de fondant kan krijgen bij een ronde taart?
Dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

sylvia
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13-05-2011 19:07

Bericht door sylvia » 22-06-2011 10:31

Het is allemaal best lastig om mee te beginnen.
wat je zou kunnen doen is een workshop volgen en dan een basis workshop en een andere optie is youtube af struinen. Hier hebben ze heel veel filmpjes over taarten bekleden besmeren etc. Kan je in ieder geval zien wat er bedoeld wordt.

Verders doe ik door de botercreme vaak een pakje saroma om er een smaakje aan te geven.
Eerst marsepein en dan fondant is echt niet nodig, dit is dubbel op.
Het ligt er aan wat jezelf prettiger vind, ik zelf lust geen marsepein en dat is een reden waarom ik fondant gebruik, maar ik vind fondant ook prettiger in gebruik dan marsepein, maar dat is per persoon verschillend.
je wordt pas echt oud als de kaarsjes meer kosten dan de taart!

davy071986
Berichten: 16
Lid geworden op: 22-06-2011 07:17

Bericht door davy071986 » 22-06-2011 10:34

Ik ga fondant gebruiken ivm vriendin geen marsepein lust.
waar smaakt dat na wat jij er in doet dan?? Zoet of??

Iemand een goedkoop adres voor fondat en gereedschap??
Dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 22-06-2011 10:44

davy071986 schreef:een dijkje spuiten dat snap ik nog niet helemaal.
tussen de 2 lagen smeer/spuit je de vulling Dus aan de rand tussen de cake spuit/smeer je een beetje BC zodat de vulling er niet tussen uitloopt begrijp ik dat goed?
Dat begrijp je goed, als alleen wil ik je aanraden eerst een dijkje te spuiten en dan middenin de vulling ;)
Dit moet je met name bv met een slagroomvulling doen of banketbakkersroom, vers fruit, kwark en andere toetjes. Dus zeg maar natte vullingen.
Vullingen waarbij het niet hoeft is bv chocopasta, jam, iets gemaakt van bcvulling.
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Plaats reactie