Nieuw in de wereld

Vragen over het bakken van taarten en/of het vullen van taartvullingen. Of heb je hierover een tip. Plaats het hier
davy071986
Berichten: 16
Lid geworden op: 22-06-2011 07:17

Nieuw in de wereld

Bericht door davy071986 » 22-06-2011 08:41

Hallo,

Ik ben helemaal nieuw in de wereld. Nu zou ik graag eens wat meer informatie willen over de term "kapsel" en "vullen" en "afsmeren" "botercreme" of "fondant?
Ik zie dat iedereen ze gebruikt. .

Zelf kijk ik vaak wel eens naar Discovery Channel. Van die taarten programma's. Nu denk ik dat ik het ong zo moet doen zie onderstaande volgorde:

Cake bakken
Cake snijden
tussen de drie plakken cake slagroom spuiten.
Toplaag met slagroom spuiten (toefjes)??
zijkant???? geen idee
Dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 22-06-2011 09:27

zoals jij het beschrijft ben je meer bezig met het maken van een slagroom taart.
Hier wordt over het algemeen gedecoreerde taarten door de forumleden gemaakt, dwz taart die bekleed worden met marsepein of fondant en daarmee ook gedecoreerd worden. Zie anders maar eens de taartengallerie.

We gebruiken in het algemeen biscuitmix als taartkapsel. Dit is een luchtige cake zonder boter.
Inderdaad word het daarna in 2 of 3 lagen gesneden en gevuld met een gewenste vulling. Maar bij veel vullingen dien je wel een dijkje van botercreme te spuiten anders gaat je fondant/marsepein smelten.
Het afsmeren wordt gedaan met botercreme, dit is om oneffenheden en de kieren van de lagen weg te werken en daarmee kan je de taart strak krijgen, tevens dient het als hechtlaagje voor je fondant/marsepein.
Tenslotte ga je je taarten bekleden met rolfondant of marsepein. en tenslotte kan je het decoreren naar wens.

Ik raad je aan om een basisworkshop te volgen om zo de basistechnieken te leren. Ook bij de how-to staat een filmpje hoe gedecoreerde taarten worden gemaakt.