stapel vraagje

Vragen, tips of suggesties over het bekleden en decoreren van taarten. Plaats het hier
sylvia
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13-05-2011 19:07

stapel vraagje

Bericht door sylvia » 08-10-2012 12:55

hey meiden, ik heb een vraagje.
waar ondersteunen jullie een stapeltaart mee?
Ik heb van die taart kartonnen gebruikt tussen de lagen en met houten deuvels ondersteunt en toch zakt het in. De deuvels waren zelfs verschoven.
Ik snap niet wat ik fout doe maar wilde graag weten of jullie wat anders doen?
je wordt pas echt oud als de kaarsjes meer kosten dan de taart!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 08-10-2012 12:57

Zijn je deuvels dan mss iets te kort geweest? Of het je er teweinig gebruikt?
Je moet idd wel zorgen dat ze er recht in staan.

Moet duivels moet je heel goed kunnen stapelen. Ik zelf gebruik het helemaal niet, wil namelijk dat alles eetbaar is en gebruik dus chocosticks, maar deuvels kunnen we meer gewicht aan, dus dat mag eigenlijk niet fout gaan.
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

sylvia
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13-05-2011 19:07

Bericht door sylvia » 08-10-2012 13:27

tja ik weet het niet, had van het weekend een taart gemaakt van 3 lagen en deze is hier heel weg gegaan maar was aan een kant wel al ingezakt een beetje.
En de weg naar de lokatie is helemaal fout gegaan want dar kwam hij ingestort uit de doos. Gelukkig bekende van mijzelf maar ik vond het echt vreselijk.
Ik denk misschien dat het te zwaar was maar dat zou toch moeten kunnen.
de taart kartonnen ertussen waren ook helemaal vol met vocht. En die heb ik er speciaal nog voor gekocht.
Misschien inderdaad te weinig deuvels dat zou kunnen maar lijkt me ook weer niets als je de hele laag vol moet proppen omdat hij anders in stort.
je wordt pas echt oud als de kaarsjes meer kosten dan de taart!

sylvia
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13-05-2011 19:07

Bericht door sylvia » 08-10-2012 13:28

hier nog even een foto dan kan je zien dat de middeltje laag al ingezakt was

Afbeelding
je wordt pas echt oud als de kaarsjes meer kosten dan de taart!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 08-10-2012 13:46

Je moet je duivel altijd ongeveer een paar mm hoger afzagen dan je onderste taart waar die op moet komen, want het zakt idd altijd wel wat.
En dan laat ik er 10 tot 15 cm ertussen voordat ik de volgende laag plaats. Dus ongeveer 2 cm vanaf de rand van de volgende taartlaag en dan in het midden nog een stuk of 3 (ligt aan de grote van je onderste laag).

Voor de taartkartonnen moet je er 2 nemen, dus eentje die op de onderste laag komt te liggen met de glimmende kant en eentje die onder de taartlaag die je stapelt komt te liggen.
Maar wrs zijn je vullingen te nat geweest of doorgelopen. Welke vullingen heb je gebruikt en hoe heb je gevuld en afgesmeerd?
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

sylvia
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13-05-2011 19:07

Bericht door sylvia » 08-10-2012 16:22

oh echt 2 kartonnentjes? ik gebruik er altijd maar 1 dus daar zit het hem in waarschijnlijk. ik had caramelbavarois en cappacino bavarios afgesmeerd met botercreme
je wordt pas echt oud als de kaarsjes meer kosten dan de taart!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 08-10-2012 16:31

Ja 2 tegen elkaar, dus de ene zijde met de coating naar boven en de andere naar beneden. Voorkomt ook dat er een kartonsmaak aan de taart wordt afgegeven.

Heb je trouwens wel een dijkje goed gespoten voordat je de bavarios vulling op de taart deed?
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

J@nine
Berichten: 471
Lid geworden op: 19-08-2010 21:49

Bericht door J@nine » 08-10-2012 20:49

welke dowels gebruik je? Ik spuit mooit dijkjes en heb er eigenlijk nooit last van ook niet met een kartonnetje. Misschien toch wat Miranda zegt je vulling?
If it doesn't kill you, it makes you stronger!

Miranda
Beheerder
<font color=FF0000><B>Beheerder</>
Berichten: 11619
Lid geworden op: 18-08-2010 11:51

Bericht door Miranda » 08-10-2012 21:05

Ik spuit eerlijk gezegd ook nooit geen dijkjes, maar misschien als de vulling te dicht tegen de rand aan gezet is, dan kan dat mss het probleem zijn.
Als je van de rand afblijft, de volgende laag erop plaatst, dan kan je de naden goed dichten met bc. Maar als je daar minder ervaring mee hebt, is en dijkje spuiten altijd beter, dan heb je iets meer zekerheid.
*** Had je al die nieuw geposte creaties van de andere forumleden gezien? Neem even een kijkje en laat gelijk een reactie achter! ***

www.taartmetstyle.nl

Jouw wens, jouw smaak, helemaal jouw stijl!!!

Pumba
Berichten: 451
Lid geworden op: 27-09-2012 20:39

Bericht door Pumba » 08-10-2012 21:17

Ik gebruik altijd "milkshake" rietjes. Ik koop ze bij de Hanos, ze zijn ong. 15 cm. lang, zonder buigbaardeel en doorzichtig. Zelfs mijn taarten van 4 hoog blijven gewoon recht. Het voordeel van rietjes vind ik, is dat je ze zo kunt afknippen.

Het is inderdaad belangrijk om de dowels ietsje hoger te laten dan de taart is.

Taartkartons moet je met de grijze delen tegen elkaar plakken, omdat het witte voedselveilig is en het grijze niet.

Zelf spuit ik wel altijd dijkjes. Na het afsmeren zet ik ze in de koelkast om het goed op te laten stijven, zodat de vulling er niet uit kan komen (en je mooi strak kunt bekleden). Mocht je zien dat de dijkjes iets naar buiten zijn gekomen en niet meer mooi strak, dan kun je even met een warm mes erbij langs gaan en het weer glad maken.

Plaats reactie